Skip to main content Skip to page footer

Begeleiding voor onze leerlingen

Een kracht van het Reeshof College is de kleinschaligheid en dus de korte lijnen tussen school en thuis. Door het schooljaar heen zijn er steeds momenten tussen school, leerling en ouder(s)/verzorger(s) waarin de studievoortgang en ontwikkeling van de leerling wordt besproken.

Leerlingbegeleiding

Waar voel jij je prettig bij en waar heb jij behoefte aan? Bij het Reeshof College begeleiden we jou op een manier die het beste bij je past. Jij hebt hierin zelf een belangrijke rol. Daarnaast hebben ook jouw ouders/verzorgers en de mentor een rol hierin.

Heb je extra begeleiding nodig, dan bekijken we samen wat de mogelijkheden zijn van passend onderwijs voor jou binnen het Reeshof College. Op dit moment zal naast de mentor ook het ondersteuningsteam van de school betrokken raken.

We hebben een breed ondersteuningsaanbod op didactisch en sociaal emotioneel gebied.

Zorglijnen

Er zijn drie zorglijnen.

Eerstelijns zorg: De mentor en docenten signaleren problemen en zijn betrokken bij het opstellen en het uitvoeren van de begeleidingsplannen.

Tweedelijns zorg: De ondersteuningscoördinator, remedial teacher, de school maatschappelijk werker en mogelijk andere gespecialiseerde ondersteuners, zorgen voor noodzakelijke onderzoeken en ondersteunen bij het voorbereiden, maken en het uitvoeren van begeleidingsplannen.

Derdelijns zorg: Wanneer hulpvragen meer deskundigheid vereisen dan de begeleidingscapaciteit van de school kan bieden, wordt een beroep gedaan op externe begeleiding. Veel van deze instanties zijn vaak fysiek in ons gebouw aanwezig

Elke leerling op het Reeshof College heeft een mentor. De mentor staat centraal in de begeleiding van onze leerlingen. Leerlingen hebben drie keer per week mentorles. Er is op deze manier veel contact tussen de mentor en de leerling. De mentor is verantwoordelijk voor het volgen van de ontwikkeling van zijn mentorleerlingen, voert begeleidingsgesprekken met zijn mentorleerlingen individueel en met de klas. De mentor is ook degene die gesprekken voert met ouders/verzorgers van de leerling.

Tussen de eerste- en tweedelijnszorg en tussen de tweede en derdelijns zorg bevindt zich het ondersteuningsteam. Dit is een team voor intern overleg over leer-, gedrags - en sociaal emotionele problemen van leerlingen. In dat overleg, onder leiding van de ondersteuningscoördinator, bespreekt het team de door de mentoren aangemelde leerlingen, stellen ze gezamenlijk een aanpak vast en spreken ze af wie welke acties onderneemt. Dit als aanvulling op het handelen van de mentor en de docenten. In dit overleg worden ook de ouders/verzorgers betrokken. Het ondersteuningsteam van het Reeshof College bestaat uit: ondersteuningscoördinator, leerlingbegeleiders, leerlingcoördinatoren, didactische ondersteuners, pedagogisch medewerker, schoolmaatschappelijk werker, autisme coach en taalondersteuningsmedewerkers.

Het kan voorkomen dat de hulp van het ondersteuningsteam niet voldoende verbetering brengt in de situatie van de leerling. De school kan dan, in overleg met ouders/verzorgers, de leerling aanmelden bij het zorg- en adviesteam (ZAT). In het ZAT werken verschillende deskundigen samen. Het team kan bestaan uit een medewerker van de jeugdgezondheidszorg, een (school)maatschappelijk werker, een opvoedingsdeskundige en een leerplichtambtenaar. Wie wanneer aan een gesprek deelneemt, is afhankelijk van de situatie. Het ZAT kan zelf hulp bieden of de leerling begeleiden naar andere hulp. Het kan ook aanvullend onderzoek uitvoeren en ouders/verzorgers begeleiden bij het aanvragen van een indicatie voor specialistische hulp.

Vertrouwens
personen

Mocht je te maken hebben met ongewenst gedrag (pesten, discriminatie, seksuele intimidatie en agressie) dan kan je bij je eigen mentor terecht, maar ook bij een vertrouwenspersoon. 

Een vertrouwenspersoon biedt allereerst een luisterend oor en helpt jou bij de aanpak van je probleem, hoe klein of groot ook. Samen wordt dan gezocht naar mogelijke oplossingen. De vertrouwenspersoon vertelt in principe aan niemand wat er is besproken. Dus ook niet aan je mentor, studieloopbaanbegeleider, ouders of iemand anders.

Bij seksueel misbruik is de vertrouwenspersoon wel verplicht dit aan de vertrouwensinspecteur te melden.  Dit wordt altijd vooraf met jou besproken.

Dus alleen met jouw medeweten wordt er met anderen over je probleem gesproken.

Je hoeft je niet te schamen. Als je eenmaal de stap hebt durven zetten om je verhaal te vertellen, kan dat een grote opluchting zijn.

Je kunt de vertrouwenspersoon contacten via Teams of een mailtje sturen. Zie hieronder de contactgegevens: